.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مازندرانی، زبان هسه يا لهجه؟
زبان های مازندرانی و گيلکی از جمله زبان های ايرانی بينه که کمترين تاثير ره از زبان های تازی ( عربی) و ترکی بدينه ولی اين روزها کم کم درنه زير نفوذ زبان فارسی ازبين شوننه ...
مازندرانی، زبان هسه يا لهجه؟

 زيان مازندرانی، يکی از زبان های ايرانی هسه همچنان که پارسی هم يکی از زبان های ايرانی هسه.

 بنابه گفته زبان شناسان؛ خانواده زبان ايرانی که يکی از شاخه های خانواده زبانی هندواروپايی هسه، دارای نزديک به ۱۰۰ شاخه بيه که خله از آنها در طول تاريخ از بين بوردنه. پارسي، قوی ترين و پربارترين شاخه زبان های ايرانی بيه که به خاطر ادبيات غنی خودش، بر ديگر زبان ها چيره بيه.

 زبان های مازندرانی و گيلکی از جمله زبان های ايرانی بينه که کمترين تاثير ره از زبان های تازی ( عربی)  و ترکی بدينه ولی اين روزها کم کم درنه زير نفوذ زبان فارسی ازبين شوننه

خله از ايرانی ها و (متاسفانه خود مازندرانی ها) مازندرانی ره لهجه ای از زبان پارسی دوننه. وشونه استدلال اين هسه که بيشتر واژه های اين دتا زبان يکی هسه. اگر اين جوری درست باشه پس پارسی هم لهجه ای از زبان تازی هسه چون بسياری از واژه های پارسی از عربی بموئه. در صورتی که زبان مازندرانی شه وسه دستور زبان جداگانه دارنه و ونه ساختار با پارسی فرق کنه.



استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 15 خرداد 1386
من ندومه مازندرانی ها چه شه زبان جا خار نینه و خجالت کشنه که شه وچون جا به زبان مادری و نیاکانی خودشون صحبت هاکنن و مازندرانی گپ بزوئن ره بی کلاسی دوننه. همين اتی هسه که اتا زبان کم کم در طول تاريخ نابود بونه. وقتی زبان از بين بورده، اونتا هويت هم عوض بونه چون زبان، نخستين عامل هويت هسه. به همين خاطر هسه که الان آذری ها به ترک بودن خودشون افتخار کننه در صورتی که آذری ها از نظر نژادی ترک نينه بلکه وشون زبان به خاطر تسلط ترک ها ( از زمان تسلط سلجوقيان ) کم کم تغيير هاکرده و ترکی بيه و الان شه خد ره ترک دوننه در صورتی که وشون يکی از نژادهای ايرانی بينه و زبان آذری نزديک به زبان تاتی و تالشی از خانواده زبانی ايرانی بيه.

نا شناس 15 خرداد 1386
ای کاش مقاله رو کارشناسی تر می نوشتید تا حد اقل اونایی که می خونند چیزی رو از زبون مازندرانی یاد بگیرند در ضمن نوع نوشتار این قدر که مازنی نیست .
نا شناس 15 خرداد 1386
می خواستم بدونم چرا شما هنوز ما اعراب را تازی می دانید. آیا این طرز صحبت ونوشتن واظهار نظر به اصطلاح کارشناسانه تان که اعراب را تازی می دانید به ما ایرانیان عرب زبان یک توهین نیست آیا اینگونه رفتارها باعث تشدید اختلاف بین قومیت ها نمی شود؟؟؟
نا شناس 15 خرداد 1386
من یک مازندرانی و از بازدیدکنندگان همیشگی شمال نیوز هستم و مقیم کشور بلژیک، پیشنهاد میکنم حتمآ یک بخش از سایت خود را به زبان شیرین مازندرانی و گیلکی اختصاص دهید. باتشکر رویا از بروکسل
احسان 15 خرداد 1386
بخشی را به خبرهای مازرونی اختصاص بدین و از کلمات اصیل مازرونی در نوشته هایتان استفاده کنید.
حمزه 18 خرداد 1386
اگه بتونين اته بخش مازندروني هم به سايت اضافه هكنيد كه عالي بونه.
مطلق 19 خرداد 1386
شمه خنابدون
اگه وونه از لهجه ی مازرونی بیشتر بنویسین.از کلمات اصیلی که الان کمتر استفاده وونه در یک بخش یا سایت دیگه بیشتر صحبت هاکانین.
خدا شماره قوت هاده.
arash 22 خرداد 1386
ای اقا یکی به من بگه این خروس یعنی چه؟ نماد چیه؟ اگر انصاف ندارید و انتقاد منو درج نمیکنید . حد اقل به من میل بزنید و بگید یعنی چی
arash 24 خرداد 1386
خیلی ممنون از درج نظرم ولی شما رو به خدا بگید این خروس نماد چیه؟
امین 16 تير 1388
زنده باد زبان مادری حذف زبان مادری یعنی حذف شناسمه وهویت ونشانه بی غیرت بودن متکلمین ان است .
امین 24 فروردين 1391
اصلا فارسی لهجه ای از مازنی.مهم اینه بتونیم زبان همدیگرو بفهمیم اگر شما یک زبان ما یکی و همه جدا جدا حرف بزنیم خودمون رو در زندان زبان حبس کردیم.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.099 seconds.